יום שישי, 7 בינואר 2011

מצבות מספרות

מצבות מספרות לנו על העבר של המנוח, ועל העבר של התקופה. המצבה היא כלי היסטורי אשר ביכולתו ללמד אותנו על תקופות היסטוריות.

מצבות מספרות לנו על החיים, הן יכולות לספר לנו על האדם או לספר לנו על התקופה. בבתי עלמין עתיקים המצבות יכולות לשמש עבורנו ככלי היסטורי המספר סיפור חיים של תקופה.

הכיתוב אותו נמצא על מצבות קבורה עתיקות יספר לנו על השפה ועל התפתחותה, הפיסול והעיצוב של המצבה יספרו לנו על הערכים האסתטיים והאמנותיים של התקופה.


מה מצבות מספרות לנו?


מצבות מספרות לנו את ההיסטוריה ואת מצבה של האוכלוסייה באותה התקופה, הן משקפות לנו עולם שכבר אינו קיים עוד.

המצבות מספרות לנו סיפור באמצעות חומר ומילה. החומר הוא סוג האבן או השיש שמהם בנויה המצבה, גודל המצבה והעיצוב שלה. המילה היא הכיתוב שעל המצבה. מעבר לפרטים הסטנדרטים שאנחנו רואים על מצבות קבורה, כמו שם הנפטר ותאריך הפטירה, הרבה פעמים המשפחה בוחרת להוסיף פרטים אישיים, מילות פרידה אחרונות, או ציטוטים מהמקרא או משירים.

אמצעי נוסף אשר ניתן לראות על מצבות קבורה, בעיקר על מצבות עתיקות וישנות הם סמלים שונים אשר חקוקים על המצבה. מאחר וביהדות חל איסור ליצירת פסלים, בחרו אנשים לשרטט סמלים גרפיים על מנת להביע משהו ולהוסיף נופח נוסף למצבה. לדוגמא: יד אשר נותנת מטבע היא סמל לאדם נדיב, יד אוחזת בנוצה היא סמל לסופר, אריה על מצבה מסמל ביטחון ושלטון.

כל מצבה היא מיוחדת וכל מצבה יכולה לספר לנו סיפור, סיפור עלינו כעם, כחברה, כחלק מעולם שהיה ואיננו עוד.

ביקור בבית קברות יכול להפוך לביקור בהיסטוריה, וזאת בעיקר משום שכל משפחה מקדישה מחשבה על הכיתוב והעיצוב של המצבה, וכך כל מצבה מקבלת אישיות וסיפור משל עצמה, אותו היא מעוניינת לספר לאלו שעוברים לידה, שנעצרים מולה.

המצבה מספרת על העבר, על מהות החיים, על התשוקה לחיות ובכך מצווה לנו את עתידינו.

מצבות מספרות על המתים
מצבות קבורה עתיקות בבית עלמין יהודי עתיק - מצבות מספרות על החיים מתחת לקברים