יום שבת, 25 בדצמבר 2010

מצבות קבורה – אוטוביוגרפיה חקוקה על אבן

מצבות – מבט על החותם האחרון שהאדם משאיר על האדמה. כיצד הוא הגיח לעולם ובאיזה פורמט הוא מתעתד להישאר בו?



מצבות ומה שהן מספרות


מצבות מספרות לנו פרטים רבים על חייו של אדם, מבלי שאפילו נשים לב. לא יהיה מוגזם לכנותן, אוטוביוגרפיה אשר חקוקה על האבן. סוג האבן יכול לספר לנו האם האדם מגיע ממעמד סוציואקונומי כזה או אחר, חלקה זוגית יכולה לספר לנו על אהבה רבת שנים, ממוסדת ומוצהרת לכל... הסמלים, נרות הנשמה, והתדירות שהם נדלקים, ערובה לאדיקותו המסורתית של האדם, או לחילופין, לחילוניותו המובהקת.


מצבות קבורה – קצת היסטוריה


המדהים הוא, שכל סאגת הנחת סלעים או אבנים, קרי מצבות קבורה בנות ימינו, החלה עוד בימים עתיקים, בהם האמינו בני האדם ב'חיות רעות' ושדים, שעלולים לצאת מקברם של יקיריהם, ועל כן היו קוברים אותם, ומניחים סלעים גדולים ככל הניתן על מנת להזהיר מבעוד מועד, עוברי אורח, כי אין להתקרב למקום, בו שוהות הרוחות הרעות.

ברבות הימים פיתחה כל חברה סגנון משלה לסימון הקברים, ועם חלוף המאות, חלפו גם האמונות הטפלות. אם כי, שאריות מאותן אמונות ניתן למצוא גם בימינו, במקומות כאלה ואחרים. מבין כל הסגנונות שידעה ההיסטוריה, אין ספק שהמצרים והיוונים ידעו לעטר באופן מוחצן יותר מיתר העמים את קבריהם. עד היום, המקומות משמשים כמוקדי עליה לרגל, כבר מזמן לא רק בשביל לחלוק כבוד לנקברים, כמו על מנת ללמוד על תרבויות שבאו בימים, ואינן עוד. בין אם לצורך מחקר, או לצורך חוויה תיירותית.


מצבות העתיד


אנדריי גולובין, מעצב מצבות רוסי העוסק בעיצוב מצבות קבורה, עיצב מצבה ממוחשבת ואינטראקטיבית, שמהווה סוג של חלון לעתיד, בו נוכל ממש לספר על יקירינו ועל מפעל חייהם, דרך תמונות, סרטונים, או כל דבר שנעלה בדמיון, וישרת נאמנה את זיכרונם, בעינינו. כמובן שניתן לתאר כי בבוא היום, כמעט כל אדם, כמו שהוא שוקד בזמננו על צוואתו, כך הוא ישקוד על מורשתו, ויעצב אלקטרונית את המצבה, כמעט באופן בו כל אחד מקים היום לעצמו אתר אינטרנט, או פותח בלוג, ומספר לנו אודות חייו וסודותיו הכמוסים, אלה היותר ואלה הפחות.

גולובין מקווה שבקרוב בתי עלמין ברוסיה, יאמצו את המצבה האלקטרונית שלו, כזו אשר במסגרתה, במקום להשאיר פרחים ואבנים, ישאירו המבקרים קבצים אלקטרוניים, ובהם, כאמור, תמונות וסרטים.

עם זאת, יש הטוענים, ואולי בצדק, כי בתי קברות צריכים להוות מקום של מנוחה, גם עבור המנוחים, ולא פחות חשוב מכך, גם עבור המשפחות והחברים שנותרו מאחור. כרגע לדמיין צג של מחשב, מול קבר, משתקף כאלמנט עתידני למדי, וככזה השובר את שלוותם של אלו הבאים בסך הכל, לחלוק כבוד ולהזיל דמעה על יקירם.


מצבות ההווה


מבלי לתור אחורה או קדימה בשנים, הדבר הכי חשוב בהווה, הוא לשמור על ניקיונן של המצבות קבורה, על מנת שהכיתוב המשמעותי שעליהן, לא ידהה, ושכל סוג אבן ספציפית, תקבל את הטיפול הראוי עבורה. בין אם על ידי המשפחה, ששמה את כבודו של יקירה לפני הכל, ובין אם על ידי חברה מקצועית, שתבצע את הניקיון כחלק מריטואל קבוע ומסור, שיכבד את המקום ואת העולים לרגליו. הצעד הזה הוא הראשון במעלה לפני שאנו הופכים את בתי הקברות לסביבה הייטקיסטית.


לייעוץ ועזרה ללא תשלום בכל שאלה בנושא מצבות קבורה - אנו בחברת גינות עדן לשירותכם:

050-4404409