יום שישי, 3 בדצמבר 2010

סוגי מצבות

סוגי מצבות - פנים רבות למצבה

במבט ראשון ומהיר בבית העלמין נדמה לנו שרובו מורכבת משורות וטורים ארוכים של מצבות זהות בעלות חזות אחידה. אבל מבט שני ובוחן יותר, במיוחד בשנים האחרונות, יגלה לנו שמדובר פה בעולם ומלואו. ישנם סוגים רבים של אבנים המשמשות לבניית מצבות קבורה, ולמי שהפרוטה מצויה בכיסו ישנה גם אפשרות להזמין אבנים אקזוטיות מארצות רחוקות בייבוא אישי.

הבחירה בסוג האבן שממנה תוקם המצבה תלויה בטעמה והעדפותיה האישיים של כל משפחה. לכל אבן מרקם וגוון הייחודיים לה, והבחירה בה תלויה באופן העיבוד הנדרש, שכן לא כל אבן מתאימה לכל צורה ועיבוד שמבקש הלקוח. בונה מצבות מקצועי יידע להמליץ על סוג האבן המתאים לסוג המצבה שמבקשת כל משפחה להקים.


סוגי מצבות מטורקיה ועד חברון


להלן כמה מסוגי האבנים הנפוצות ביותר בשימוש במצבות בישראל והמאפיינים הייחודיים של כל אחת:

מצבות אבן גלילית:

לאבן הגלילית גוונים ייחודיים כמו חום-אדמדם, חום בהיר ובז', זוהי אבן גיר קשה שכשמה כן היא - מגיעה ממחצבות בגליל.

מצבות גרניט:

הגרניט מיובא מחו"ל ואינו בנמצא בישראל באופן טבעי. זהו סלע קשה וחזק המצטיין בעמידותו. הוא מגיע בצבעים כהים של אדום, אפור ושחור ומבוקש כחומר למצבות חזקות במיוחד.

מצבות אבן חברון:

זוהי האבן "הרשמית" של מדינת ישראל בכל הקשור במצבות - כל המצבות בבתי העלמין הצבאיים עשויות מאבן זו. זוהי גם האבן הנפוצה ביותר בשימוש במצבות בבתי עלמין ממלכתיים. גווניה בהירים: לבן, קרם וכד'. היא מגיעה ממחצבות באזור ירושלים, ועשויה גיר קשה.

מצבות שיש טורקי:

מרמרה הוא לא רק יעד תיירותי - הוא גם מקורו של האבן הקשה הידועה בשם שיש טורקי. המראה האופייני לא כולל גוון אחד אלא הוא אפרפר/מפוספס בגוונים של אפור ושחור יחדיו. המראה החלק והיפה, ועמידותו וחוזקו של השיש הופכים אותו לפופולרי בעיצוב מצבות המעובדות בצורה מיוחדת, למרות מחירו הגבוה יחסית.

מצבות סרדו:

זוהי אבן מסוג שיש-גרניט, כלומר חזקה ועמידה באופן מיוחד. אפשר לזהות אותה לפי הגוון האפור-שחור המאפיין אותה, והיא נחשבת לאיכותית מאוד.

מצבות אבן בזלת:

בדומה לסרדו, גם אבן בזלת מגעה בגוני אפור-שחור. היא מגיעה מן הגליל התחתון, חזקה מאוד ופופולרית במיוחד בעיצוב מצבות במרקם גס ומחוספס.


אלו הן האבנים הנפוצות לשימוש במצבות, ועוד לא הזכרנו אחרות (אבן חלילה, אבן יפתח, אבן עצמון ועוד).

כאמור, הבחירה בסוג האבן, מעבר לשיקול הכלכלי, תלויה בסוג המצבה המבוקשת מבחינת טעם אישי, אופן העיבוד והעיצוב. ומעבר לפן האסתטי, חשוב שתבחרו באבן חזקה, איכותית ועמידה ותדאג לתחזוקתה – לשירות ניקוי המצבה באופן שוטף כדי שלא תוזנח בשנים לאחר הקמתה.


לייעוץ ועזרה ללא תשלום לגבי בחירת המצבה המתאימה לקירך - צור עימנו קשר ואנו נסייע לך:

050-4404409