יום ראשון, 31 באוקטובר 2010

שיפוץ בית העלמין הישן בחיפה

לאחרונה הסתיים השלב הראשון בפרויקט ייחודי בעיר חיפה: שיפוץ ושיקום בית העלמין הישן ברחוב יפו, שסבל במשך עשרות רבות של שנים מהזנחה והשחתה. פרויקט השיקום, שהובילה שושנה ברייבר, בתו של תורם המגרש שעליו הוקם בית העלמין, יחד עם עוד אנשים רבים במועצה הדתית של חיפה ועוד יצא לדרך כבר לפני כמה חודשים ושינה עד כה את פניו של בית העלמין באופן מהותי.

העזובה המתמשכת בבית העלמין הזמינה אליו מעשי ונדליזם וזריקת אשפה; צמחי הבר עלו וצמחו פרא ומנעו גישה נוחה בין המצבות ובשבילים; מצבות רבות, שכבר אין איש הפוקד אותן, צברו לכלוך, סדקים ואף נשברו. פרויקט השיקום נועד לטפל בכל אלה, ולהפוך את בית העלמין למקום שמכבד את מתיו ואת ההיסטוריה של העיר.

אנו בחברת גינות עדן היינו גאים להירתם לארגון הפרויקט ולהביא את הידע והניסיון שלנו בשיקום ושיפוץ מצבות וטיפוח חלקות קבר כדי לחדש את פניו של בית העלמין כקדם.

בעזרת הרבה אנשים טובים ואכפתיים נוקתה הפסולת שהצטברה במקום, נעקרו ונגזמו צמחי הפרא שהפריעו לנגישות ולמראה האסתטי, השבילים סודרו ונוקו ומצבות רבות שופצו ותוקנו.

בשלב הבא, שיוצא לדרך בימים אלה, נמשיך במבצעי השיקום והשימור של המקום על ידי צביעת המצבות ושיפוץ מצבות באופן יסודי במצבות הנזקקות לכך. עוד מתוכנן כחלק מן הפרויקט לערוך רשימות מסודרות של פרטי הנקברים בבית העלמין.

אנו מאמינים כי חשיבותו של הפרויקט נובעת לא רק מהקפדה על אי-ביזוי המת, אלא גם בגלל חשיבתו של בית העלמין בדברי הימים של העיר חיפה. כולנו תקווה שבסיומו של הפרויקט יהפוך בית העלמין לאתר עלייה לרגל לתושבי העיר ואחרים הרוצים להתרשם ממזכרת מעולם שנעלם, כמו גם שצאצאיהם של המתים יוכלו לאתר קברים ולעלות ולפקוד את קברם של אבותיהם בני העיר.

שיפוץ בית העלמין הישן בחיפה
פרויקט שיפוץ מצבות בבית העלמין הישן בחיפה