יום שישי, 11 ביוני 2010

חידוש מצבות - חשוב לדעת

כל המידע החשוב בנושא חידוש מצבות קבורה


חלקת קבר ומצבה מתוחזקים כראוי מהווים בסיס הכרחי להנצחה מכובדת של מי שהונחו למנוחת עולמים. כפי שנראה בהמשך כדי לשמור על מראה נאות לעיתים נדרש טיפול חידוש מצבות.

במאמר זה נתאר מה הם הנזקים האופייניים הפוגעים במצבות קברים, כיצד נדע מתי הגיע הרגע הנכון להזמין שירות חידוש מצבות, אל מי כדאי לפנות כדי שיבצעו עבורנו את חידוש המצבה, מה כולל השירות, מה הם העלויות הכרוכות בהזמנתו ועוד.

נזקים אופייניים למצבות קבורה


מצבה מלוכלכת הזקוקה לשירות חידוש מצבות
מצבה מלוכלכת
משפחות נוהגות לדאוג למצבה ראויה במהלך שלושים ימי האבל הראשונים למותם של יקיריהם. בהמשך נוהגים המקורבים לנפטר לבקר בחלקת הקבר על מנת להתייחד עם זכרם. ביקורים שכאלה יכול שיעשו במסגרת טקסי אזכרה או בכל מתכונת אחרת.

מטבע הדברים, ככל שחולף הזמן חלקת הקבר והמצבה בראשה הולכים ומתבלים. גם המצבות האיכותיות והעמידות ביותר נכנעות עם השנים לשחיקה הכרוכה בהיותן חשופות לפגעי מזג האוויר.

בין הנזקים האופייניים למצבות ניתן למנות סדקים ושברים, דהייה של צבע הממלא את הכיתוב החרוט על פני המצבה, התפשטות משטחי ירוקת, עובש ופטריות, הצטברות שכבות אבק, פיח, כתמים ולכלוך מעלים או פירות שצנחו על המצבה, לשלשת ציפורים ועוד.

נזקים אחרים עשויים להיות מעשה ידי אדם, בין אם במזיד (למשל נזקים שנגרמו כתוצאה מגניבה של אותיות מתכת או פריטים אחרים) או שלא במתכוון (כגון פגיעה במצבה כאשר חלפה על פניה שיירת לוויה בצפיפות האופיינית לבתי העלמין הממלכתיים בארץ).


התמודדות עם נזקים המצטברים על מצבות


רובינו חשים תחושת אי נוחות ואף אשם כאשר אנו עולים לקברו של אדם היקר לנו ומוצאים את מצבת הקבר במצב ירוד. לעיתים קרובי הנפטרים מעוניינים היו לדאוג בעצמם לשמור על חלקת הקבר והמצבה במצב תקין אך מנועים מליישם כוונות כאלה בגלל מחסור בזמן פנוי המאפשר ביקורים תכופים מספיק בבית העלמין או חוסר בידע הטכני הדרוש.

אין הכרח להשלים עם תחושות תסכול שכאלה, הפתרון הוא לפנות לחברה המתמחה בתחום חידוש מצבות ותחזוקת חלקות קברים.


מתי הגיע העת להזמין שירות חידוש מצבות


לאחר שגובשה התובנה כי יידרש שירות חידוש מצבות מתעוררת השאלה כיצד נחליט מתי הגיע הרגע להזמין שירות זה.

מצד אחד לא כל כתם לכלוך שאינו ניתן עוד להסרה מצדיק חידוש המצבה כולה. מנגד חשוב להבין כי אם מניחים לנזקים להצטבר טיפול חידוש המצבות שיידרש בסופו של דבר עשוי להיות מורכב, בהיקף נרחב ועלותו תהיה בהתאם.

מניסיוננו נוכל לציין כי ברגע שאנו חשים בלתי שבעי רצון ממראה המצבה בעת שאנו מבקרים בבית העלמין מומלץ לא להשתהות ולדאוג לחידושה.


שלבי חידוש מצבות


חידוש מצבות כולל מספר שלבים:
• בתחילה יבוצע ניקוי יסודי של חלקת הקבר כולה ושל המצבה בפרט, בשלב זה יעשה שימוש באמצעי וחומרי ניכוי רגילים.
• בשלב הבא תלוטש אבן המצבה לחידוש שכבתה העליונה.
• כתמים אשר חדרו לעומק האבן יטופלו באמצעות חומרים כימיים להבהרתם ופירוקם.
• לאחר שחודש מראה המצבה יבוצע מילוי ותיקון סדקים ושברים. מובן שאלה יטופלו בחומרים המשתלבים באופן מלא עם אבן המצבה.
• לבסוף תחודשנה כל אותיות הכיתוב בהתאם לאופן בו נערכו מלכתחילה. כמו כן ייושמו חומרים אשר נועדו לשפר את עמידות המצבה בעתיד.


בחירת חברת חידוש מצבות


מן המפורט לעיל בנוגע לשלבי חידוש מצבות ברור כי דרוש ידע ומיומנות מקצועית על מנת לבצע את העבודה כראוי. חידוש מצבה על ידי מי שאינם אמונים על המלאכה עלול להסתיים בהחמרת המצב. לפיכך מומלץ לפנות לחברות מבוססות ובעלות ותק בתחום.

על מנת לקבל הצעות מחיר ניתן לצלם את המצבה, להציג את התמונות ולשמוע מה ידרוש הטיפול ומה תהיה עלותו. לעיתים יעדיפו בעלי המקצוע לשלוח נציג מטעמם על מנת להתרשם ממראה המצבה באופן בלתי אמצעי.


מחירי חידוש מצבות


המחיר המקובל לחידוש מצבה בודדת במצב שאינו חורג מגדר בלאי סביר הוא 500 ₪.

חידוש מצבות כפולות במצב דומה יעלה 800 ₪ (תוספת של 60% למחיר חידוש מצבה בודדת).

כמובן שהמחירים עשויים להיות גבוהים יותר אם מדובר במצבות בלתי שגרתיות מבחינת גודלן, עיצובן, דרגת הנזק שצברו וכו'.


לאחר טיפול חידוש מצבות מומלץ להמשיך ולדאוג לתחזוקה שוטפת של חלקת הקבר כך שלא יידרש חידוש נוסף בעתיד. מאת רוב החברות הנותנות שירותי חידוש מצבות ניתן גם לשכור שירות תחזוקה שוטפת, עלות שירות שכזה נעה סביב 80-100 שקלים לחודש.


תמונות של מצבות לפני ואחרי עבודת חידוש מצבות


מצבה לפני חידוש מצבות
מצבה לפני שירות חידוש מצבות
מצבה אחרי עבודת חידוש מצבות
מצבה אחרי שירות חידוש מצבות


צרו עמנו קשר דרך האתר ונשמח לספק ייעוץ ופרטים נוספים בנוגע לשירות חידוש מצבות ותחזוקת חלקות קברים:

050-4404409


חברת גינות עדן בע"מ הינה חברה מובילה בישראל במתן שירותי חידוש מצבות קבורה ושיקום חלקות קברים בבתי עלמין בישראל.