יום ראשון, 31 באוקטובר 2010

שיפוץ בית העלמין הישן בחיפה

לאחרונה הסתיים השלב הראשון בפרויקט ייחודי בעיר חיפה: שיפוץ ושיקום בית העלמין הישן ברחוב יפו, שסבל במשך עשרות רבות של שנים מהזנחה והשחתה. פרויקט השיקום, שהובילה שושנה ברייבר, בתו של תורם המגרש שעליו הוקם בית העלמין, יחד עם עוד אנשים רבים במועצה הדתית של חיפה ועוד יצא לדרך כבר לפני כמה חודשים ושינה עד כה את פניו של בית העלמין באופן מהותי.

העזובה המתמשכת בבית העלמין הזמינה אליו מעשי ונדליזם וזריקת אשפה; צמחי הבר עלו וצמחו פרא ומנעו גישה נוחה בין המצבות ובשבילים; מצבות רבות, שכבר אין איש הפוקד אותן, צברו לכלוך, סדקים ואף נשברו. פרויקט השיקום נועד לטפל בכל אלה, ולהפוך את בית העלמין למקום שמכבד את מתיו ואת ההיסטוריה של העיר.

אנו בחברת גינות עדן היינו גאים להירתם לארגון הפרויקט ולהביא את הידע והניסיון שלנו בשיקום ושיפוץ מצבות וטיפוח חלקות קבר כדי לחדש את פניו של בית העלמין כקדם.

בעזרת הרבה אנשים טובים ואכפתיים נוקתה הפסולת שהצטברה במקום, נעקרו ונגזמו צמחי הפרא שהפריעו לנגישות ולמראה האסתטי, השבילים סודרו ונוקו ומצבות רבות שופצו ותוקנו.

בשלב הבא, שיוצא לדרך בימים אלה, נמשיך במבצעי השיקום והשימור של המקום על ידי צביעת המצבות ושיפוץ מצבות באופן יסודי במצבות הנזקקות לכך. עוד מתוכנן כחלק מן הפרויקט לערוך רשימות מסודרות של פרטי הנקברים בבית העלמין.

אנו מאמינים כי חשיבותו של הפרויקט נובעת לא רק מהקפדה על אי-ביזוי המת, אלא גם בגלל חשיבתו של בית העלמין בדברי הימים של העיר חיפה. כולנו תקווה שבסיומו של הפרויקט יהפוך בית העלמין לאתר עלייה לרגל לתושבי העיר ואחרים הרוצים להתרשם ממזכרת מעולם שנעלם, כמו גם שצאצאיהם של המתים יוכלו לאתר קברים ולעלות ולפקוד את קברם של אבותיהם בני העיר.

שיפוץ בית העלמין הישן בחיפה
פרויקט שיפוץ מצבות בבית העלמין הישן בחיפה


יום שבת, 9 באוקטובר 2010

עיצוב מצבות

עיצוב מצבות קבורה
עיצוב מצבות מיוחדות
לאחר טקס הקבורה על בני משפחת הנפטר לבחור מצבה אשר תנציח את זיכרון הנפטר בדרך ראויה.

בעוד שמשפחות בוחרות להקים מצבות סטנדרטיות לזכר יקיריהן, ישנן משפחות רבות המעוניינות להקים מצבות מיוחדות המעוצבות באופן אישי ומיוחד לזכר יקיריהן.

מצבות קבורה אלו מהוות את מקום מנוחתם של יקירינו לנצח ולכן משפחות רבות מעוניינות להשקיע בהנצחת יקיריהן – מצבה המנציחה, מאפיינת ומסמלת את הנפטר האהוב שהלך לעולמו.

עיצוב מצבות כולל מספר מרכיבים בתהליך בחירת המצבה המיוחדת ליקיריכם


סוג אבן המצבה – ישנם מספר סוגי אבן לייצור מצבות. האבנים הנפוצות ביותר לייצור מצבות הן: מצבות שיש, מצבת אבן חברון, מצבות גרניט. בנוסף ישנם סוגים נוספים של אבנים המשמשות לייצור מצבות: אבני בזלת, אבן עצמון, אבן חלילה, אבן גלילית, אבן סלייב ועוד.

גודל המצבה – יש לבחור את גודלה ומראה המצבה בהתאם למותר בבית עלמין שבו קבור הנפטר. ישנן משפחות אשר יעדיפו מצבות גדולות, מרשימות ובולטות וישנן משפחות אשר מעדיפות מצבות לא גדולות ובולטות אך מעוצבות באופן אישי, מרשים ומיוחד.

גימור ועיבוד אבן - ניתן לעבד מצבת אבן בסוגים שונים של עיבודים וליטושים אשר משנות את מראה האבן ומרקם צבע האבן: עיבוד גס, פראי, נקי, חלק, או שילוב של מספר סוגי גימורי אבן.

כיתוב על מצבה - יש לבחור נוסח כיתוב וסוג כיתוב על מצבת הנפטר. ישנם סוגים שונים של כיתובים על מצבות: כיתוב עופרת, כיתוב ברונזה, כיתוב אותיות בולטות בחזית המצבה, כיתוב חרוט באבן ועוד.

נוסח כיתוב על מצבות מוגבל על פי ההלכה ובית העלמין. למידע נוסף אודות כיתוב על מצבות כנסו למאמר מצבות קבורה באתר גינות עדן.

בית נר נשמה – יש לבחור מתקן בית נר נשמה וזיכרון שבו ניתן יהיה להדליק נר נשמה לזכרו של הנפטר ובנוסף יש לבחור את מיקום בית נר הזיכרון וגודלו – בית נר יכול להיות חצוב בתוך אבן המצבה או מוצב על המצבה. ישנם מספר סוגים של בתי נר זיכרון – בית נר עשוי מפח, זכוכית או אבן.
בנוסף או לחלופין יש אפשרות להציב על המצבה נר נשמה סולארי הדולק ללא הפסקה במשך מספר שנים.

מחירי מצבות מעוצבות – מחיר עיצוב מצבות מיוחדות משתנה מאוד בהתאם לדרישות העיצוב, סוג המצבה, גודל המצבה והכיתוב על המצבה. לכן רצוי להגדיר תקציב לעלות המצבה ולבקש מבונה המצבות לייצר מצבה בהתאם לדרישותיכם ולתקציב. (מחירי עיצוב מצבות מתחילים מכ- 10,000 ₪ ויכולים להגיע לעשות אלפי שקלים למצבה).


מעצבי מצבות - בוני מצבות מיוחדות


בוני מצבות מסוימים יודעים לעבוד עם מספר סוגי אבנים לבניית מצבות ובנוסף לשלב כמה סוגי אבנים בעיצובים, צבעים וגימורים שונים לצורך עיצוב מצבה מיוחדת.

בנוסף, מעצבי מצבות משלבים חומרים נוספים בעיצוב מצבות (כגון: זכוכית או עץ) ואף מאיירים ומציירים על מצבות לבבות, פרחים, חפץ שהנפטר היה אוהב או תמונה של הנפטר (חשוב לציין שעל פי ההלכה לא נהוג להוסיף ציור של הנפטר על מצבות קבורה).

דרך נוספת ומרשימה במיוחד לעיצוב מצבה ייחודית היא באמצעות פיסול אומנותי באבן על פי דרישת משפחת הנפטר.

משפחות בעלות רצון עז להנציח את זכר הנפטר במצבה מיוחדת המסמל את הנפטר בוחרות לעיתים לפסל מצבה מיוחדת המסמלת את חייו של הנפטר.

דוגמאות למצבות מיוחדות המיוצרות ע"י פיסול באבן:


• פיסול הגה של אונייה, אונייה או סירה על מצבה להנצחת רב חובל.
• פיסול של כדור ספורט להנצחת ספורטאי או אדם שאהב ספורט.
• פיסול גלים של ים להנצחת אדם שאהב את הים.
• פיסול של כלי נגינה להנצחת אומן או זמר.
• פיסול צמחים או פרחים דקורטיביים על מצבות.
• פיסול של לב על מצבות לסמל את אהבת המשפחה לנפטר.

חשוב לציין שפיסול ועיצוב מצבות מיוחדות דורשים מיומנות גבוהה וניסיון רב בעבודה באבן לכן רצוי לבקש לראות מספר דוגמאות של מצובת מעוצבות מבוני המצבות ואף לבקש לשוחח עם לקוחות בטרם בחירת בונה המצבות.


לייעוץ, עזרה וסיוע ללא תשלום בבחירת מעצב מצבות מקצועי, אמין ואדיב - באפשרותכם ליצור עימנו קשר ואנו נסייע בכנות וללא עלות!

050-4404409



חברת גינות עדן בע"מ אינה חברה המספקת שירותי עיצוב מצבות מיוחדות או בניית מצבות קבורה. החברה מסייעת למשפחות אשר מעוניינות למצוא מעצבי מצבות מקצועיים.